Februari har just börjat, vi har nu varit instängda hemma i nästa ett helt år och vi är många som har haft ett år färgad av sorg, ångest eller depression.

Visst, allvarlig depression eller en allvarlig ångestsyndrom drar mest nytta av professionell hjälp. Men hur är det med alla oss, som bara känner sig förlorade eller överväldigade eller nere vid denna tid på året?

Jag har under många år nu, känt av mörkret som kommer i November och stannar till Mars men jag har inte aktivt försökt att bekämpa det med Tacksamhet och Glädje tidigare. Det gör jag nu, varje dag! och det hjälper (BIG TIME) Det sätter mig i balans, det sätter mig i perspektiv och jag blir mer och mer grundad för varje dag som går.

Forskning (och sunt förnuft) föreslår att en aspekt av att visa tacksamhet faktiskt kan lyfta andan, skapa mera glädje, bra grej va att kunna skapa själv och allt börjar ( och slutar med dig) Glädje och Tacksamhet kommer inifrån och DU är den som bestämmer över dina tankar. 

Ordet tacksamhet härstammar från det latinska ordet gratia, vilket betyder nåd, nåd eller tacksamhet (beroende på sammanhanget).

Tacksamhet är en tacksam uppskattning för vad en individ får, vare sig det är påtagligt eller immateriellt. Med tacksamhet erkänner människor godheten i sina liv. I processen tror man vanligtvis att källan till den godheten ligger utanför sig själv... 

Som ett resultat hjälper tacksamhet också människor att ansluta sig till något större än sig själva som individer - vare sig det gäller andra människor, naturen eller en högre makt (låt oss prata om en högre makt och vad det kan vara i ett annat inlägg) 

I positiv psykologiforskning är tacksamhet starkt och konsekvent förknippad med större lycka. Tacksamhet hjälper människor att känna mer positiva känslor, njuta av goda upplevelser, förbättra sin hälsa, hantera motgångar och bygga starka relationer.

Här är några sätt att odla tacksamhet regelbundet, jag gör alla. Nästan varje dag.... 

LISTA kring TACKSAMHET 

Nedan är en liten lista på grejer du kan göra varje dag, för att börja lyfta fram alla de saker vi har i våra liv som kan göra dig tacksam. Denna process går två vägar för att du blir även mera medveten om allt som du har i ditt liv, allt fint och fult och jobbigt och xxx. Att våga vända blicken inåt i tex meditation är enligt mig dig modigaste och viktigaste du kan göra. För dig själv. Din egen utveckling och ditt liv.

 

  • Skriv ett tackbrev. Du kan göra dig lyckligare och vårda din relation med en annan person genom att skriva ett tackbrev som uttrycker din njutning och uppskattning av den personens inverkan på ditt liv. Skicka det, eller ännu bättre, leverera och läs det personligen om möjligt. Gör en vana att skicka minst ett tacksamhetsbrev per månad. Ibland skriver du en till dig själv.

 

  • Tack någon mentalt. Ingen tid att skriva? Det kan bara hjälpa till att tänka på någon som har gjort något trevligt för dig och mentalt tacka individen.

 

  • Håll en tacksamhetsdagbok. Gör det till en vana att skriva ner eller dela med dig om dina tankar om de gåvor du har fått varje dag.

 

  • Räkna dina välsignelser. Välj en tid varje vecka för att sitta ner och skriva om dina välsignelser - reflektera över vad som gick rätt eller vad du är tacksam för. Ibland hjälper det att välja ett nummer - som tre till fem saker - som du kommer att identifiera varje vecka. När du skriver, var specifik och tänk på de känslor du kände när något bra hände dig.

 

  • Affirmationer eller att Be. Människor som är religiösa kan använda bön för att odla tacksamhet.

 

  • Meditera / Grundning/ Self Compassion/ MSC eller Mindfulness-meditation innebär att man fokuserar på nuet utan bedömning.  Mina favoriter är Deepak Choopra, Mindfulness appen med Candra Karlholm. Om man är nybörjare på meditation så föreslår jag att man börja med en TM (TM-Meditation via en gratis app, tex OM appen) det är en 7-10 dagars program där man får ett enkelt mantra att upprepa medans man läs sig tekniken. Allt detta är toppen är det också möjligt att fokusera din blick inåt och det är ju där DU bär alla dina svar. I början kan det vara lite svår att ta sig tiden eller att ens hitta tiden, men jag är övertygad och vi var flera som mediterade på denna jord och som vågar göra denna resan ( att lyfta på locket och titta inåt) så skulle vi inte ha så många sjukskrivna och deprimerade personer. Det är en "undergörare som funkar på så många saker i ditt liv" 

Kanske kan man kalla allt detta för en del i Slow living , jag vet inte. Vad jag vet så funkar detta på mig och är en stoooooor del i mitt liv i dag. Jag upplever att det är många som lever "bort kopplade " från sig själv.

Man dövar sig själv med mat, dryck, shopping, spel eller Netflix utan att ens veta om det. Vi har hamnat i ett samhälle där man ofta inte lever utifrån sina värderingar för att man har inte undersökta vad sina värderingar är, men med en känsla av att något är fel. Något skaver. Det är bara genom att våga lyfta på locket och titta i dig själv som du hittar svaren. Men har man dövat sig i 10-20-30 år så är det svårt, dock aldrig försent. Och jag vet det är lätt att tappar bort sig, jag har varit där, och jag jobbar med detta varje dag. Men det är med tacksamhet allt börjar. Det är där du får den extra kraften och glädjen... Så TACK för att du har läs denna text.

 Häng med till Flory´s hållbara värld ♥

Ljus & Kärlek

/ Caroline Gadd, grundare av FLORY 

  1. Du kan alltid maila mig på caroline@flory.se.